گیاه شویدی یا مارچوبه زینتی

دسته بندی ها :
گیاه شویدی یا مارچوبه زینتی

گیاه شویدی یا مارچوبه زینتی و شرایط نگهداری آن

مارچوبه زینتی یا گیاه برگ شویدی گیاهی همیشه سبز و دارای ساقه های نازک و منشعب است. نام علمی مارچوبه زینتی Asparagus Ornamental واز خانواده Liliaceae می باشد. شویدی دارای گونه های بسیاری است. سه گونه آن از نظر زینتی حائز اهمیت هستند، زیرا هم به صورت گیاهان گلدانی و هم آویزی در آپارتمان قرار گرفته و هم بصورت برگ های تزیینی در انواع دسته گل، باکس گل و سبدگل مورد استفاده قرار می گیرند. مارچوبه نرمه،در جوانی دارای منظره‌ای پرپشت و متراكم بوده و به عنوان گیاه گلدانی پرورش داده می شود ولی به تدریج گیاه به صورت بالا رونده در آمده و ساقه های اصلی تولید شاخه های افقی می كنند.

 

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه / تاریخ انتشار: اردیبهشت 99

عوامل مهم در نگهداری از مارچوبه زینتی:

 بطور کلی گیاه شویدی به نور زیاد، هوای گرم، آبیاری فراوان، رطوبت نسبی 60-70 درصدی و خاك قلیایی نیاز دارد به مانند محیط های جنگلی شمال کشور .

نحوه آبیاری :

نیاز آبی بالایی دارد درتابستان خاک این گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید ودرزمستان هفته ای دو باربه آبیاری نیاز دارد. خاک گلدان بایستی همواره مرطوب باشد اما از آبیاری زیاد آن خودداری کنید. خیس بودن بیش از حد خاک موجب تجمع آب در ریشه های حجیم گیاه شده و موجب پوسیدگی آن می شود.

نور مورد نیاز:

یکی از عوامل اصلی در میزان تراکم گیاه شویدی به نور دریافتی آن بستگی دارد، بشکلی که در مکانهای کم نور گیاهی رنگ پریده با ساقه های دراز و کم برگ خواهیم داشت پس سعی شود این گیاه را در معرض نور فیلتر شده و یا پنجره های نور گیر قرار داد.

جنس خاك:

 نوع خاك مورد نیاز مارچوبه زینتی مخلوطی است كه از دو قسمت خاك برگ و یك قسمت خاك باغچه فاقد آهك (آهک باعث افزایش PH خاک می شود یعنی خاک مورد استفاده خاصیت بازی پیدا می کند) تشکیل شده باشد.

دو گونه پر کاربرد از مارچوبه زینتی
گردی یا شویدی
گردی یا شویدی
مارچوبه-زینتی
مارچوبه-زینتی

تکثیر گیاه شویدی :

شویدی را میتوان از طریق كاشت بذر در بهار، در دمای حدود 21 درجه سانتیگراد در كمپوست مخصوص بذر و قلمه تكثیر كرد. رشد گیاه در این روش بسیار كند است. حتی زمانی كه نشاءها جوانه می زنند، میزان رشد گیاه به قدری كند است كه برای داشتن گیاهی به اندازه معقول و دلخواه، لازم است چند ماه منتظر بمانید.

روش بهتر، برای تكثیر سریعتر شویدی، تقسیم بوته مادری، در اواسط بهار و تابستان است. ابتدا آبیاری گیاه را قطع کرده و بعد از دو روز گیاه مادری را از گلدان بیرون آورید. ریشه های گیاه را از هم باز كنید و با استفاده از یك قیچی یا تیغ تیز، محل اتصال ریشه های زیر هر دو قسمت را جدا کنید، هر كدام را در گلدانی مجزا قرار دهید ، دقت كنید كه خاك را همیشه مرطوب نگاه داشته و گیاهان را در محیطی با نور مناسب و دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید تا رشد كنند.

برخی منابع مورد استفاده برای تهیه مطلب گیاه شویدی یا مارچوبه زینتی و شرایط نگهداری آن:

1- تجربیات عملی پرسنل گل شقایق حاصل از سالیان متوالی فعالیت در حوزه گیاهان آپارتمانی

2- جمع آوری اطلاعات از منابع اینترنی از جمله موارد زیر:

مطالب مرتبط

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری

X