مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی

دسته بندی ها :
مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی

مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی

بنام خدا و با سلام خدمت کاربران عزیز وب سایت گیاهان آپارتمانی همه ما در منازل یا محل کارمان با گیاهان آپارتمانی و ریشه دار سروکار داریم و از زیبایی و طراوت آنها استفاده می کنیم ، اما خیلی از مواقع ممکن است این گیاهان در اثر ابتلا به آفات و بیماری های مختلف از بین بروند. جالب است که بدانید که بسیاری از این آفات و بیماری ها با روش هایی بسیار ساده و تشخیص به موقع قابل درمان و حتی پیشگیری خواهند بود. در این نوشته نحوه مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی مانند: شپش، شپشک، مگس سفید و سفیدک گیاهان آپارتمانی، قارچ گیاهان آپارتمانی  و روش های درمان آنها به طور جامع و کامل آشنا خواهید شد.

*توصیه:در مواردی که افت زدگی و بیماری زیاد باشد بهتر است که گلدان را معدوم نموده و یا اگر به ریشه گیاه آسیب نرسیده باشد کلیه شاخه های گلدان را چند سانتی متر بالاتر از خاک گلدان چیده و دور بیندازید. چنانچه از گیاه مراقبت نمایید جوانه های آن به زودی ظاهر شده و به رشد خود ادامه می دهند. به هیچ وجه از سموم دفع آفات در محیط های بسته اداری و مسکونی استفاده نکنید و گیاه بیمار را به تراس ، حیاط ، باغچه و محیط های آزاد برده و سموم را طبق دستورالعمل استعمال نمایید .

۱-شته ها ( آفیدز-Aphids)افت و بیماری ها شته

شته ها به طول حداکثر ۳ میلی متر و با رنگ های سبز،قرمز، صورتی،زرد،قهوه ای و سیاه دیده می شوند.این حشره با مخفی کردن خود در نوک و زیر برگ های گیاهان تجمع کرده و با مکیدن شیره ی گیاه رشد آن را کم کرده و در صورت تداوم حضور رشد گیاه آپارتمانی را متوقف می سازد.در نتیجه،برگ های گیاه کمرنگ شده و به تدریج از بین می رود.
شته ها با ترشح ماده ای شفاف سبب جذب انگلهای گیاهی سیاه رنگ شده و گیاهان آپارتمانی را مورد حمله قرار می دهند.
مبارزه با بیماری ها و آفات ازنوع شته ها: برای خلاص شدن از شر شته ها و برای جلوگیری از ورود مجدد این آفات می توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

1-اگر تعداد محدود شته رو گیاه آپارتمانی مشاهده کردین میتوانید با فشار آب اونهارو از رو گیاه دفع کنید و فقط زیر برگ هارو فراموش نکنید این کار رو میتونین به مدت دو هفته ادامه بدین (مبارزه غیر شیمیایی)

2-اگر تعداد شته ها زیاد بوده و با فشار آب از میان نمی روند با استفاده از سموم در دسترس (صابون حشره کش، مالاتیون، دیازینون، فنیتروتیون) و باتوجه به نوع سم و میزان غلظت آن شروع به اسپری محلول به تمام برگ ها، ساقه ها و جوانه های گیاه آپارتمانی خود کرده و هر هفت روز یکبار این عمل را تکرار نمایید(استفاده از دستورالعمل سازنده سم در اولویت نحوه مصرف می باشد) فراموش نکنید که این حشرات زیر برگ ها را برای پنهان شدن دوست دارند سم پاشی را تا حداقل 3 هفته ادامه داده تا آثار از بین رفتن شته را ببینید .(مبارزه شیمیایی)

در هنگام سمپاشی با پارچه نازکی دهان و بینی خود را بپوشانید و یا از ماسک استفاده کنید.

 

افت و بیماری شپشک

2-شپشک آرد آلود(Mealybugs)

آیا می دانید شپشک هایی که روی گیاهان خود مشاهده می کنید در واقع ماده هستند؟ نرها می توانند پرواز کنند و تنها کار آنها بارور کردن نوع ماده است. ماده ها از شیره گیاهان تغذیه می کنند و معمولاً در محل اتصال برگ به ساقه گیاه مستقر می شوند و شروع به تولید و ترشح یک پوشش پودری و مومی می کنند. این پوشش برای محافظت و همچنین تخم گذاری آنها  مورد استفاده قرار می گیرد. این شپشک ها می توانند به همه ی گیاهان آپارتمانی اطراف خود حمله کنند و برای آنها تمیزی و تنوع گیاهی مهم نیست. فوراً آنها را به دور از بقیه گیاهان خود قرنطینه کنید و بسته به میزان آلودگی، ممکن است بالاجبار تمام گیاهان مجاور را درمان کنید. از جمله گیاهان مورد استقبال این حشرات انواع حسن یوسف، کرتن،دراسینیا، کاکتوس ها و ساکولنت ها می باشند.
مبارزه با بیماری ها و آفات ازنوع شپشک آرد آلود:با استفاده از یک پارچه یا دستمال کاغذی ، شپشک آرد آلود  را از روی گیاه خود برداشته و مطمئن شوید که بر روی گیاه شما اثری از آنها نیست و در محل هایی که مقداری از پودر سفید باقی مانده با یک آبپاش مقداری محلول صابون و آب اسپری نمایید تا خشک زده و از بین بروند (حداقل 2 هفته و در چند نوبت انجام شود). از الکل صنعتی هم برای حذف به صورت موضعی می توان استفاده کرد به این ترتیب که قسمت های آلوده را با یک دستمال آغشته به الکل پاک کرده و طی دو هفته حداقل 3 بار این کار را انجام دهید

تذکر:اگر گیاهان داخل خانه به شدت توسط شپشک آرد آلود، آلوده شده اند، گیاه را دور بیندازید. گاهی اوقات کنترل آلودگی غیرممکن بوده بنابراین بهترین روش جایگزین کردن گیاه آپارتمانی آلوده به آفت با یک گیاه سالم می باشد.

 

۳-کنه تارعنکبوتی خالدار(Spotted spider Mite)افت و بیماری ها کنه تارعنکبوتی خالدار

حشرات بسیار ریز و میکروسکوپی هستن که در رنگ های سبز و قرمز دیده می شوند.
از علائم این آفت می توان به پیدا شدن خالهای قهوه ای رنگ و لکه هایی روی برگ ها اشاره کرد، این حشره معمولا در زیر برگ ها فعالیت می کند و تارهای سفیدی تنیده تا درون آن به زندگی خود ادامه دهد این افت باعث رنگ پریدگی و از بین رفتن گیاه در طولانی مدت می شود.
مبارزه با بیماری ها و آفات ازنوع کنه تارعنکبوتی:به محض مشاهده اولین نشانه‌های وجود کنه (شامل تارهای تنیده شده پشت برگ، کم رنگ شدن سطح برگ و…) برگ‌ها را با آب کاملاً شستشو دهید، طوری که زیر برگ کاملاً شسته شود، چون محل تجمع کنه زیر برگ می باشد. حذف برگ‌های آلوده و خارج کردن این برگ‌ها از محیط پیرامون گیاه، شستشو با فشار آب خالی طی چندین نوبت. گیاهان برگ پهن را با دستمال و یا اسفنج نرمی که آغشته به کف صابون نموده اید از روی برگ ها پاک کرده سپس همه ی گیاه را با آب ولرم بشویید گیاهان کوچک را با فشار قوی آب ولرم اسپری نمایید این کار حشرات را تار و مار می نماید.در صورت نیاز مجددا همین عمل را تکرار نمایید.

در مورد حشره زدگی های شدید مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم کنه کش اختصاصی یا حشره کش کنه کش مانند مایتاک،مروسید،امایت،نیسورون، نئورون و دانیتول و ….طبق دستور العمل شرکت تولید کننده اقدام نمایید. استفاده ی متناوب از کنه کشهای مختلف الزامی است تا از بروز مقاومت در کنه ها به سموم کنه کش پیشگیری و جلوگیری شود.

 

4-حشره های پولک دار(Scales)افت و بیماری ها حشره پولک دار

این حشره دارای فلس بوده که به شکل لکه های بیضی شکل در زیر برگ ها و در طول رگبرگ های اصلی در صورت حشره زدگی شدید دیده خواهد شد. این حشره زدگی در ادامه به ساقه گیاه آپارتمانی حمله کرده و باعث پوسته پوسته شدن و گاهی برجستگی هایی روی برگ ها و ساقه ها می شود در نتیجه گیاه زرد رنگ شده و از بین می رود.
مبارزه با بیماری ها و آفات: با آب و صابون و با برس نرم یا دستمال حشره های پولک دار را از روی برگ ها و ساقه پاک کرده سپس همه گیاه را با آب ولرم بشویید.در حشره زدگی های شدید با سم رُتینون در فضای باز سمپاشی نمایید.پس از خشک شدن سم گیاه را با آب ولرم بشویید.از سموم پیرتروم و مالاتیون در دو نوبت با فاصله ۱۵ روز یکبار نیز میتوانید استفاده نمایید.

 

5-کرم های خاکیکرم خاکی

وجود کرم های خاکی در یک باغچه می تواند برای گیاهان آن مفید باشد، کرم های خاکی با فراهم کردن مواد مغذی و ایجاد تونل در خاک برای گردش آب و هوای خاک مناسب هستند، با این وجود در یک گلدان آپارتمانی، کرم ها می توانند منجر به کاهش سلامت گیاهان شوند ، زیرا بر روی ریشه های گیاه تاثیر گذاشته و به ویژه درصورت عدم وجود منابع غذایی به ریشه ها حمله خواهند نمود.

گاهی در سطح خاک و بر روی برگ های زیرین گیاه دیده می شوند و از دیگر نشانه های حضور این کرم در خاک گلدان عدم جذب مناسب آب در خاک بوده و همچنین وجود فضولات کرم خاکی به صورت گلوله هایی گلی بر سطح خاک گلدان نمایان می شوند و خاک حالتی سوراخ سوراخ پیدا می کند و یکی از نشانه های آن بروی گیاه شادابی برگ های جوانتر و از بین رفتن برگ های قدیمی تر گیاه می باشد.

چندین روش مبارزه با بیماری ها و آفات مانند کرم ها وجود دارد:

1- گلدان را در یک ظرف پر از آب فرو برده که تقریباً اندازه خود گلدان باشد در این حالت کرم ها برای فرار به سطح خاک آمده و شما می توانید آنها گرفته و به باغچه هدایت کنید.

2- گیاه را از گلدان اصلی خود خارج کنید و خاک اضافی سست را از ریشه گلدان جدا کنید(گیاه را تکان دهید) تا بتوانید به هر کرم موجود در خاک دسترسی پیدا کرده و آن را جدا کنید. بعد از شستشوی کامل ظرف در محلول 10 درصد از سفیدکننده رقیق شده می توانید گیاه را در ظرف اصلی خود قرارداده و مقداری خاک بسته بندی جایگزین خاک قبلی کنید تا تخم کرم را نیز از گلدان خود خارج کرده باشید.

برای عدم بروز مشکل کرم خاکی می توانید از خاک های بسته بندی استریل شده استفاده نمایید.

 

منابع خارجی برای تهیه مقاله مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی:

https://plantdoctor.co.nz/

https://www.bobvila.com/

https://www.littleemeraldthumb.com/

https://www.hunker.com/

مطالب مرتبط

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری

X