اشنای با کار برد گل ها

دسته بندی ها :
اشنای با کار برد گل ها

بنام خداوند آفریننده زیبایی

گل عزیز است غنیمت شمردش صحبت

و اما آنها که از قرب یافتگان درگاه ربوبی می باشند مژده آنهاست آسایش و نعمت گل و باغ(سوره واقعه آیه89 )

گروهی از زیباشناسان ، گل را لطیف ترین مظهر جمال و آفرینش آنرا بزرگترین شاهکار صنعت الهی دانسته اند.

گل نعمتی است هدیه برآورده از بهشت                               مردم کریمتر شوند اندر نعیم گل

ای گل فروش گل چه فروشی بجای سیم                             وز گل عزیز تر چه ستانی به سیم گل

حضور گل و گیاه در فضای مسکونی بستر بسیار مناسبی برای آرامش روح و روان انسان ایجاد میکند. و همه روان شناسان بر تاثیر روانی گل بر روی انسانها تاکید کرده اند از سوی دیگر گل و گیاه به دلیل تولید اکسیژن می تواند شرایط مسکونی را بهبود بخشد.

همچنین حضور گل و گیاه در محیط های اداری و صنعتی نیز قابل برسی است شادابی کارمندان و کارگران در محیط هایی که به فضای سبز (گل و گیاه ) توجه شده محرز است که یکی از دلایل آن اکسیژن تولید شده توسط فضای سبز در ساعات روز است که بیشترین ساعات حضور کارمندان و کارگران در محیط اداری است.

همان طور که میدانیم، ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن راهی ساده، اما مهم جهت کسب آرامش و لطیف روح و روان آدمی است که در این بین کاشتن گل و گیاه و یا دریافت هدایایی مانند گل می تواند بیش از هر چیز شادی و طراوت را به انسان هدیه دهد. خریدن گل، کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به گل باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت ، مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می شود.

نکته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روحی _ روانی افراد آن است که فرد با تماشا کردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زیبای آ ن می تواند حات روحی نا متعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی باز گرداند؛ در واقع گل عاملی جهت تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل عاملی جهت ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

_گل و گیاه به ویژه دریافت حتی یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل به سرعت می تواند روحیه شخص را تغییر داده و او را شاد و هیجان زده کند. لبخند ، اولین و مهمترین نشانه این تغییر است. احساس شادی و سرزندگی در همه افراد ودر هر سنی به سرعت و به خوبی نمایان می شود.

_گل_نگاه کردن یا دریافت گل _ می تواند به مدت طولانی روی حالات روانی فرد تأثیر گذاشته و رفتار او را به سرعت دگرگون کند، به طوری که افرادی که در محیط اطرافشان _ منزل، محل کار و… _ گل و گیاه وجود دارد بیش از دیگران _ دو تا چهار برابر _ آرام، مهربان، شاد و با گذشت بوده و می توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل کنند، بنابراین پژوهشگران توصیه می کنند همواره یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل در معرض دید خود داشته باشید.

_ گل و گیاه باعث ایجاد حس نگرش مثبت به زندگی و آرامش، احساس شادی و رضایت، صمیمیت و آرامش در افراد می شود . رنگ گل ها نکته بسیار پر اهمیتی است، به طوری که گل ها با رنگ ملایم _ صورتی، سفید، بنفش و… _حس شخص را به سوی احساسات آرام سوق داده و گل ها با رنگ های گرم و تند _ قرمز، زرد، نارنجی و… _حس او را به سوی هیجان و سرزندگی پیش می برد.

پژوهشگران دانشگاه داکوتای شمالی آمریکا با بررسی بیش از ده هزار نفر در طول یک سال دریافتند هر فرد 5 ثانیه پس از دریافت یک شاخه یا دسته گل و یا یک گلدان گل به عنوان هدیه، یکی از این سه عکس العمل را بروز میدهد:

– لبخند حاکی از ادب ، احترام و تشکر

-لبخند حاکی از دوستی و صمیمیت

-لبخند هیجان زده همراه با عکس العمل یا کلامی خاص

_ هر یک از این عکس العمل ها بسته به شخصی که گل را هدیه گرفته و یا شخصی که گل را هدیه داده است، متفاوت بوده وبه حس شخص نیز مرتبط است. اما نکته مهم آن است که یکی از این سه نوع لبخند و گاهی تلفیقی از هر دو ، درست 5 ثانیه پس از در یافت گل ، بدون اراده ، بروز می کند که این نشان از تاثیر « زیبایی گل» روی مغز است.

هر یک از گل ها نیز در هنگام هدیه معنای خاصی از طرف هدیه دهنده دارند از آ جمله به برخی از آن ها اشاره میگردد:

گل بنفشه به معنی نجابت و کم رویی ، اندیشه و ناگفته ، پاکدامنی ، فروتنی ، گل شقایق: اختلاف، گل سرخ: عشق و زیبایی، رز سیاه: مرگ و تسلیت، رز سفید: عشق مبارک و فرخنده، رز کاملا” شکفته: تعهد و دوست داشتن، دسته گل رز: قدردانی، ترکیبی از گل رز سفید و سرخ: سازش، اتحاد، سوسن: ملاحت و زیبایی،خشخاش: تنبلی و سستی ، سنبل: اندوه و تاسف، شب بو: عشق در حال سیه روزی و بدبختی ، زنبق سفید:عفت و پاکدامنی ، کاملیای سفید: قابل ستایش و پرستیدنی، کاملیای صورتی : در آرزوی رسیدن به یکدیگر،کاملیای قرمز: عشق و آتشین، نیلوفر آبی: حقیقت، آنتوریوم: عشق ،علاقه و محبت ، داوودی: تو دوست فوق العاده ی من هستی، آفتابگردان: ستایش ، غرور و پرستش، نرگس: غرور و خود بینی ، نرگس زرد: احترام، اقاقیا:عشق پاک، کاکتوس: پایداری و استقامت، لاله: عاشق واقعی ، مریم: لذت بردن، میخک: جواب مثبت به درخواست عشق، قاصدک: وفاداری، خوشبختی و صداقت، نسترن: احساس همدلی و تقاضای دوست داشتن، یاسمن: شادی و دلپذیری، رز ماری: یاد آوری خاطرات گذشته.

برچسب ها :

مطالب مرتبط

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری

X